Het Saucony stride lab helpt je met je loophouding. Loop ik niet ingezakt? Trek ik mijn schouders niet te veel op? Zakt mijn heup niet te veel in bij de landing? Het Saucony stride lab helpt jouw met het corrigeren van je loophouding!
Immers, naast “verkeerde” hardloopschoenen is een “verkeerde” loophouding een bron voor blessures. (waarbij verkeerde tussen “” staat. Elke loophouding is persoonlijk)

Als je, zoals ik, niet regelmatig met een trainer traint is het lastig om je loophouding te in te schatten. Hierdoor kijk ik bij het hardlopen vaak in de ramen of etalages in een poging dit in te schatten.
Het nadeel daarvan is dat je je hoofd moet draaien en dus je echte loophouding alweer weg is.

Saucony heeft daarom het Saucony stride lab in het leven geroepen en trekt daarmee momenteel door het land om in verschillende hardloop winkels jou van advies te voorzien.
Ik ging in dit geval voor de test bij All4running Alkmaar.

Voor de test loop je op een loopband, op een tempo dat je makkelijk 5 minuten vol kan houden (hierdoor is dit ook voor beginners of mensen die net uit een blessure komen geschikt). Intussen wordt je van 3 kanten in HD gefilmd.
Ik was gelijk in het nadeel want ik heb altijd wat langer nodig om mijn gewone loophouding te vinden en ik ben na al die jaren niet meer gewend om op een loopband te lopen waardoor ik iets verkrampter liep dan gewoonlijk.

Normaal gesproken worden er 2 testen afgenomen. Een op duurlooptempo en een op interval tempo. Echter aangezien ik deze analyse deed de week voor de marathon hebben we alleen naar mijn duurlooptempo gekeken.

Na de test was het tijd om samen met Vincent de filmpjes te analyseren.

Vanaf opzij

Saucony stride lab opzijMijn loophouding blijkt eigenlijk keurig netjes te zijn als we bedenken dat dit voor het eerst in 8 jaar is dat ik op een loopband loop. (en dus de neiging heb om naar beneden te kijken of ik niet op de rand sta, ik had de snelheid iets te laag staan)
Er werd hierbij vooral gelet waar het zwaartepunt van mijn lichaam zich bevind bij de landing.  En dat blijkt mede doordat ik dit jaar meer een midvoet / voorvoet lander ben geworden keurig zoals het hoort

 

 

Van achteren

Saucony stride lab achterVervolgens werd er gekeken naar oa het inzakken van mijn heup bij de landing.
Met name mensen die een zittend beroep hebben hebben snel last van zwakke bilspieren. Hierdoor hebben zij de neiging om “door hun heup” te zakken. (mannequin loopje) gelukkig blijft bij mij mijn heup keurig recht. Het voordeel van al die core trainingen!

 

 

De landing

Saucony stride lab landingOndanks dat ik het alweer enige tijd geleden is dat ik van de morton’s neuralgie afkwam, merk ik dat de controle van mijn voeten mijn zwakke punt is.
Ik merk dat oa doordat ik nog regelmatig stap-klap-stap-klap hoor als ik aan het hardlopen ben.
Ook heb ik deze zomer regelmatig na de 30+ km lopen in aanloop naar de marathon dat bij thuiskomst de striemen in de binnenkant van kuit stonden. Blijkbaar “zwabbert ”mijn voet en komt daardoor de binnenkant van mijn zool tegen andere been aan.
Een ander punt (dat Vincent eerder zag dan ik), is dat ik iets te veel op de buitenkant van mijn voorvoet land. Waarschijnlijk doordat (zoals je op de foto al ziet) mijn voet al iets te ver naar buiten gedraaid is.

Uiteraard wordt er bij deze analyse gekeken of jij op het juist type hardloopschoen (neutraal / pronatie en zo)  loopt. Echter waarom ik zo positief ben is dat er (in mijn geval) niet direct wordt geprobeerd om een nieuwe (saucony ) schoen te verkopen.

Kortom het was voor mij vooral een leuk uurtje analyseren.
Wil jij ook je loophouding laten analyseren? klik dan hier voor een stridelab event bij jou in de buurt!

LAAT EEN REACTIE ACHTER