Shin Splints of toch niet ?
Als sportmasseur kom je regelmatig blessures tegen die a-typisch zijn. Ie. Die niet in het standaard beeld passen.
Zo kom ik de laatste tijd vrij veel shin splints achtige klachten tegen die dat niet zijn.
Omdat het bij mijzelf 6 maanden heeft geduurd voordat ik iemand vond die wist wat het was (en het vervolgens in 5 minuten opgelost was) wilde ik meer mensen op deze mogelijke oplossing van klachten wijzen.
Dit artikel pretendeert op geen enkele wijze De Ultieme Oplossing te zijn, noch wetenschappelijk onderbouwt te zijn (Pubmed geeft op de zoekopdracht ‘cuneiforme dislocation’ geen relevante onderzoeken)

Allereerst, Wat is Shin Splints?
(overgenomen  van: http://www.blessure-aanwijzer.nl/shin_splints,_scheenbeenirritatie.htm)
Shin Spl;ints is een Engelse naam voor ‘scheenbeenirritatie’. Shin splints is een verzamelnaam
voor alle blessures veroorzaakt door overbelasting die zich over het algemeen in het
onderste tweederde gedeelte van het vooronderbeen bevinden

De meest favoriete plaats is zo’n centimeter of 8 boven de binnenenkel tegen het scheenbeen aan. Je voelt dat
het beste als je de voet omhoog beweegt. Deze vorm van shin splints ontstaat,
doordat er bij voortduring met grote kracht aan de spier getrokken wordt, die zich op die
plaats aan het scheenbeen vasthecht (achterste scheenbeenspier). Die spier zit ook vast
aan de voetboog. Als de voetboog tijdens het hardlopen afplat, dan komt er grote kracht
te staan op die plaats waar die spier vasthecht aan het scheenbeen. Die plek kan zeer
pijnlijk zijn

De oorzaak van shin splints is altijd overbelasting. De aanleiding kan zijn, dat de
hardloper (of lange afstand wandelaar) over-proneert (het teveel naar binnenzwikken van de voet tijdens de landing van de voet op de grond). Of dat de voetboog te slecht gesteund wordt. Of dat er verschil in kracht is tussen de kuitspieren en de spieren aan de voorkant van het onderbeen (disbalans). Het kan ook komen, doordat er teveel en te vaak op een harde ondergrond is gelopen, terwijl de benen daar nog niet aan toe waren. 0f dat de training ineens te fiks werd verhoogd. 0f dat er teveel gesprongen is. Of teveel heuvel op is gelopen. Of dat er te eenzijdig getraind is. Elk op zich geven deze factoren al genoeg aanleiding om shin splints te krijgen, als ze gecombineerd worden met overbelasting. Ze kunnen echter ook in combinatie optreden.

Waar zit de pijn? (in dit vooprbeeld, er zijn meerdere mogelijkheden)
Zoals in het plaatje te zien is localiseert de pijn zich tegen de botrand aan.
shinsplints

LAAT EEN REACTIE ACHTER