Veters strikken en inrijgen: fun of functie?

1
1121

TIP voor podologen, schoenverkopers en andere voet deskundigen)
Veters strikken. Voor de meeste mensen is het veterstrik diploma het eerste diploma dat ze krijgen op jonge leeftijd. Het systeem van  knoopje – lusje – lusje knoopje kennen we allemaal wel zo’n beetje. Ook de meer geavanceerde manier van strikken kennen de meeste mensen wel. Denk hierbij aan de dubbele knoop. Er is zelfs een hele TED Talk aan gewijd met op dit moment meer van 5 miljoen views!
Deze TED talk eindigt met waar ik wil beginnen:

I’d like to point out — something you already know — that sometimes a small advantage someplace in life can yield tremendous results someplace else.

Want veters zijn nou juist datgene waarmee wij onze schoenen kunnen individualiseren.
De meeste fabrikanten proberen ons zo goed mogelijk te helpen door er een soort van maat systeem op na te houden, maar aangezien geen mens en dus ook geen voet gelijk is zullen wij als “Gebruiker van De Schoen” toch nog wat moeite moeten doen om de schoen naar onze hand voet te zetten.

En dat doen we niet door het strikken van de veter, maar door het inrijgen van de veter. (al heet dat voor de meeste mensen ook strikken)
90 % van mensen (ruwe schatting) loopt met hun veters ingeregen zoals ze uit de winkel kwamen. En ook ik heb dat de eerste 25 jaar van mijn hardloop leven gedaan. Ik had geen reden om ze anders in te rijgen en haalde de veters er alleen uit om er een wedstrijdchip aan te bevestigen.

Vooral onder jongeren is het een tijdje “in” geweest om je schoen anders in te rijgen. Op mijn hardloopschoen is hier ook al een keer een artikel aan gewijd..

Maar wat nu als we het veters inrijgen nu ook NUTTIG kunnen gebruiken?
Voor degenen die mijn reviews hier een beetje gevolgd hebben weten dat schoenpasvorm en ik niet echt goed samen gaan. Na een paar stevige voetblessures is mijn voorvoet doorgezakt en ben ik aangewezen op die andere manier om een schoen te individualiseren namelijk steunzolen.
En daar wringt dus de schoen. Want fabrikanten hebben de binnenkant van een schoen berekend als je HUN zooltjes (inlays) gebruikt. En steunzolen zijn op bepaalde plaatsen dikker of dunner waardoor de pasvorm verandert.
Nu kunnen podologen deze zolen wel iets aanpassen zodat deze beter in je schoen past maar toch dit kan maar gedeeltelijk. Na 5 keer terug te zijn gegaan voor aanpassingen en nog steeds pijnklachten bij het hardlopen heb ik zelfs 2 maanden mijn schoen in de kast gegooid.
Tot ik 2 weken geleden deze (re)tweet voorbij zag komen van loopmaatjes @rubenrent en @Dmitritsj

Tweet ruben veterstrik
Met daarin deze tekening:

veter inrijg methodenNatuurlijk ben ik de variant “Wide forefoot (brede voorvoet)” gaan uitproberen!
En wat blijkt?
Ik loop voor het eerst in een jaar pijnvrij ! Deze manier van veteren gaf mijn rechtervoorvoet net iets meer ruimte (en nee een maat groter nemen was geen oplossing)
Ik ga er vanuit dat mensen met blauwe/zwarte teennagels (veel voorkomend onder marathon lopers), mensen met hoge wreef of slippende hielen hier net zoveel baat bij hebben als ik.
En hieruit blijkt: een klein voordeel aan de ene kant (het overslaan van een vetergaatje in je schoen) geeft een enorm voordeel anderszijds (pijnvrij lopen)

Dus tip voor alle (sport)schoen verkopers, podologen, trainers etc. Hang dit plaatje in de buurt van je meet- of pas systeem. Want je bespaart je (moeilijke) klanten er zo veel ellende mee.

1 REACTIE

  1. […] een lange weg met ups & downs een van de doorbraken kwam begin juni met een vrij simpele tip: Veters strikken en inrijgen: fun of functie? Doordat ik sinds augustus een doorgezakte rechtervoet heb pasten mijn schoenen minder goed (in de […]

LAAT EEN REACTIE ACHTER